Pozycjonowanie produktów w wyszukiwarkach w sklepie internetowym, to bardzo dobry pomysł jeśli zakładasz maksymalizację zysków sprzedaży online. Przyjrzyj się zatem 12 punktom, które musisz wykonać, aby karty produktowe sklepu internetowego podobały się robotom wyszukiwarek.

sklep internetowy

Zacznij od SEO optymalizacji

SEO optymalizacja to podstawa każdej kampanii SEO. W pozycjonowaniu kart produktów sklepu internetowego będziemy korzystać z możliwości jakie daje kampania Long Tail, czyli pozycjonowanie na długi ogon. 

Wobec powyższego musisz zadbać o:

  • Tytuł strony i meta opis, to bardzo ważne aspekty SEO w pozycjonowaniu produktowym. W obu meta tagach uwzględnij słowa kluczowe z szerokiego ogona oraz dokładną nazwę produktu
  • Pierwszy nagłówek H1 rozpocznij od nazwy i wyróżniających się cech produktu 
  • Wewnętrzne linkowanie względem siebie kart produktów oraz akcesoriów
  • Atrybuty ALT w obrazkach, początek alt niech zaczyna się od nazwy produktu, po czym używasz słów kluczowych z szerokiego ogona

Architektura informacji na karcie produktu:

Od ogółu do szczegółu. Bardzo ważne jest stosowanie tej zasady na karcie produktu sklepu internetowego. Wiele oprogramowań do tworzenia sklepów internetowych jest stworzonych mniej więcej według pewnego schematu:

  1. Nazwa produktu (po lewej galeria zdjęć)
  2. Cena
  3. Skrócony opis produktu
  4. Przyciski funkcyjne (dodaj opinie, oceń produkt)
  5. Dodaj do koszyka
  6. Opis rozszerzony
  7. Opinie o produkcie
  8. Produkty powiązane

Z punktu widzenia SEO w pozycjonowaniu sklepu internetowego na słowa produktowe, należy przede wszystkim skupić się na pierwszych trzech elementach: nazwa produktu, cena, skrócony opis produktu. W nich umieszczaj najważniejsze informacje o produkcie, możesz wcześniej upewnić się, jakich informacji szukają Twoi klienci, żeby wiedzieć, co ich najbardziej interesuje. Ustaw cenę na przyzwoitym poziomie,  będąca konkurencyjną ceną, żeby klient na dłużej zatrzymał się na karcie produktu Twojego sklepu internetowego. 

Zawsze pisz unikalne opisy produktów

Unikaj kopiowania treści produktów ze stron producentów. Oszczędność czasu i pieniędzy jest tylko pozorna. Duplikowane teksty nie zostaną docenione ani przez klientów, ani  przez wyszukiwarki internetowe. Polecam napisać całkowicie unikalne opisy dla wszystkich produktów. Kopiować możesz jedynie dane techniczne i nic więcej!

Dane strukturalne Rich Snippets dla produktów

Dane strukturalne Shema.org pozwolą wyświetlać w wynikach wyszukiwania rozszerzone informacje o produktach sprzedawanych w sklepie internetowym, sprawiając tym samym, lepszą prezentację w rankingu wyszukiwarek. 

Dane strukturalne CENEO, produkt: gra Wiedzmin 3: Dziki Gon

Opinie, cena i dostępność produktów to tylko niektóre elementy opisów rozszerzonych, które pomogą się wyróżnić.

Opinie i recenzje produktów

Możliwość dodania opinii o produktach pozwala klientom dzielić się unikalnymi treściami, które Google bardzo sobie ceni. Wyobraź sobie, że popularny produkt codziennie jest oceniany i komentowany przez Twoich klientów – przecież to jest naturalne pozycjonowanie produktów!

Co więcej, karty produktów z opiniami klientów, są bardziej przekonujące,  i powodują zwiększoną nawet o 58% szansę zakupu, niż produkty bez recenzji.

Dodatkowo warto zadbać o tagowanie opinii i ocen elementem Shema.org. Dzięki temu oceny i opinie (patrz na zdjęciu wyżej)  będą prezentowane także w wynikach wyszukiwania.

Klienci kupują oczami

W obecnych trendach pozycjonowania stron, w tym także sklepów internetowych, pojęcia UX i SEO są ze soba ścisle związane. UX, czyli wrażenia użytkownika (User Experience), to w tej chwili jeden z głównych czynników wpływających na ranking miejsc w Google.

Jak zadbać o dobre wrażenia użytkownika podczas oglądania karty produktu?

  • Zamieszczaj w galerii zdjęć obrazy produktów wysokiej rozdzielczości
  • Postaraj się aby klient miał pod ręką najważniejsze funkcje sklepu i informacje o produkcie: nazwa produktu, cena, dodanie oceny, zmiana atrybutu produktu (kolory, rozmiary, wersje, kolekcje), ilość, dodanie do koszyka, skrócony opis produktu, informacja i producencie, opcja zapłaty w ratach itd.
  •  rozszerzony opis
  • zamieszczaj linki wewnętrzne do produktów powiązanych z głównym produktem, np. akcesoriów. 

Sklep internetowy karta produktu

W tym aspekcie sporo do powiedzenia będzie miał UX Designer, który musi zaprojektować kartę sklepu internetowego zgodnie z zasadami obecnie panującymi trendami UX. Jeśli będziesz korzystał z darmowych, popularnych szablonów do tworzenia sklepów internetowych – musisz zgodzić się na układ jaki będzie Tobie narzucony.

Wiem z doświadczenia, że są to układy uwzględniające zasady UX więc w tym aspekcie nie ma się co martwić.

Mobilne SEO ważne dla sklepów internetowych

Optymalizacja kart produktów pod kątem mobilnych urządzeń jest bardzo ważnym elementem w pozycjonowaniu sklepu na frazy produktowe, ale co ważniejsze istotnym elementem e-commerse.

Aż 57% klientów, nie poleca źle zaprojektowanego sklepu online pod urządzenia mobilne. Szybkość ładowania sklepów na urządzeniach mobilnych jest równie ważna, ponieważ 40% kupujących uważa, że opuszcza sklepy internetowego, które ładują się dłużej niż trzy sekundy.

Szczegółowe informacje w rozszerzonym opisie produktu

 Nie myśl, że opisy są tylko dla wyszukiwarek internetowych – to już nie te czasy! 

Dlaczego warto zadbać o szczegółowy opis produktu:

  • klienci lubią wiedzieć za co płacą, im bardziej szczegółowe dane na karcie produktu, tym większe prawdopodobieństwo dokonania transakcji online przez klienta
  • wyszukiwanie głosowe będzie w Polsce coraz popularniejsze, więc masz okazje do wyeksponowania szczegółów produktu w wynikach wyszukiwania Google.

Prezentowanie produktów online na karcie produktów sklepu internetowego, powinno rządzić się tymi samymi zasadami co w świecie offline. Miałem przyjemność pracować w sklepie dziecięcym, w którym pracownicy bardzo chętnie prezentowali wózki i foteliki samochodowe swoim klientom. Słyszałem, jak klienci dopytują o bardzo szczegółowe informacje, jak bardzo chętnie reagują na wszelkiego rodzaju porównania, badania, testy, certyfikaty, nagrody za design i bezpieczeństwo oraz wiele innych aspektów.

Moja dobra rada! Jeśli masz sklep stacjonarny, przyjrzyj się lub poproś pracowników, aby zwracali uwagę na to, jakich informacji o produktach szukają Twoi klienci. Wiedza na ten temat pozwoli lepiej opisywać produkty w sklepie internetowym. Jeśli nie masz sklepu stacjonarnego, wpisz nazwę produktu w wyszukiwarkę Google i poczekaj na sugerowane słowa kluczowe z długiego ogona, możesz również skorzystać z pomocy Plannera słów kluczowych od Google

Linkowanie wewnętrzne w sklepie internetowym – bardzo ważne!

Oto podstawowe zasady linkowania wewnętrznego kart produktów w sklepie internetowym:

  • Link ze strony głównej sklepu
  • Mocno rozbudowana sekcja akcesoriów z linkiem do powiązanego produktu
  • Kategorie sklepu: rozbuduj optymalnie kategorie produktów, aby móc do nich dodać najważniejsze produkty sklepu
  • Artykuły blogowe i linki wewnętrzne do produktów powiązanych tematycznie z artykułem. 

Jeśli zastosujesz te podstawowe zasady, powinieneś zanotować wzrost pozycji i ruch organiczny na frazy z długiego ogona.

Co robić z produktami wycofanymi ze sprzedaży?

Najgorsze co możesz zrobić to usunąć kartę produktu ze sklepu internetowego. Jak zatem możesz sobie poradzić w tej sytuacji?

  • Dla początkujących: zostaw kartę produktu w sklepie internetowym, zablokuj możliwość dodania do koszyka, odznacz produkt z kategorii sklepu, w widocznym miejscu poinformuj klienta o nowej wersji produktu i podlinkuj do niego.
  • Dla zaawansowanych: usuń kartę produktu, a następnie zastosuj przekierowanie 301 do nowej wersji produktu. W sklepie internetowym na PrestaShop jest do tego specjalna opcja. Możesz jeszcze wykonać tę opcję w pliku htaccess.

Uwaga! Pamiętaj, że stary produkt, nawet jeśli już wycofany z produkcji, będzie pracował na Twoją korzyść. Możesz przecież pokierować klientem w taki sposób, aby nakierować go na nową kolekcję danej serii produktów. Ponadto im starsza karta produktu, tym większy będzie miała autorytet w Google. Nie pozbywaj się mocy SEO, tylko dlatego, że nie masz w magazynie danego produktu. Postąp tak, jak Ci poleciłem, a nie pożałujesz.

Sukces sklepu internetowego wymaga wielu działań

Działania SEO zintegruj z innymi działaniami marketingowymi. Dbaj o swoje profile społecznościowe, szczególnie na Facebooku i Youtube, bądź aktywny w Internecie, korzystaj z marketingu szeptanego, stwórz solidne zaplecze pozycjonerskie dla sklepu internetowego.

Publikuj produkty przed oficjalną premierą!

Polecam to zrobić wszystkim właścicielom sklepów internetowych. Zwłaszcza takim domenom, które nie mają jeszcze wysokiego autorytetu w Google. Publikacja kart produktów przed premierowo pozwoli Twoim klientom na wcześniejsze zapoznanie się z produktem, który niebawem przecież wejdzie do sprzedaży. Z punktu widzenia SEO zdążysz przed konkurencją nabić cennego CTR (współczynnik klikalności), który pozwoli utrzymać wysokie pozycje w Google w przyszłości.

Podsumowanie

Pozycjonowanie fraz produktowych sklepu internetowego jest banalnie proste, jeśli zna się parę skutecznych sztuczek SEO. Podsumujmy zatem 12 podstawowych zasad SEO dla fraz produktowych sklepu internetowego, które poznałeś w tym artkule:

  1. Zgodna z zasadami SEO optymalizacja meta tagów – title i description
  2. Prawidłowa architektura informacji karty produktowej
  3. Unikalność i wysoka kreatywność w opisywaniu produktów
  4. Semantyka kodu Shema.org karty produktu
  5. Funkcje sklepu, opinie i ocenianie produktów
  6. Karty produktów zaprojektowane zgodnie z zasadami UX dla sklepów internetowych
  7. Karty produktów zaprojektowane pod mobilne urządzenia
  8. Merytoryczne opisy produktów, wiele szczegółowych informacji
  9. Linkowanie wewnętrzne zgodne z zasadami opisanymi w artykule
  10. Umiejętne zarządzanie produktami wycofanymi ze sprzedaży
  11. Multitaskowość dla sklepu internetowego
  12. Wyprzedzanie konkurencji w indeksacji nowych produktów.

Zadanie proste aczkolwiek wymagające sporego nakładu sił i czasu. Jeśli potrzebujesz wiedzy i doświadczenia SEO specjalisty – zadzwoń pod numer 663 713 967.

Zachęcam również do dzielenia się swoimi opiniami na temat SEO dla sklepów internetowych. Masz jakieś pytanie? Zadaj je w polu na komentarze pod artykule.

Kategorie: SEO

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *