Google Tag Menadżer, narzędzie dla marketerów służące w obsługiwaniu skryptów śledzących zachowanie użytkowników na Twojej stronie. Znakomite rozwiązanie ułatwiające pracę specom od marketingu online… pod warunkiem, że zrozumiesz podstawy działania tego urządzenia.

Jak zainstalować Google Tag Managera na WordPressie?

Zanim przejdziemy do kluczowej zawartości tego artykułu, zacznijmy od wyjaśnienia, w jaki sposób można zainstalować narzędzie na stronie zasilanej przez WordPress.

Na początek musisz założyć konto na tej stronie. Jest to procedura, którą musi zrobić każdy, nie tylko posiadacz strony na WordPressie.

Po założeniu konta, otrzymasz specjalny kod ID,  przypisany do Twojego kontenera, który za każdym razem możesz sprawdzić w sekcji Administracja na swoim koncie.

Narzędzie Google Tag Manager w łatwy sposób zainstalujesz na dwa sposoby:

Instalacja GTM przy pomocy wtyczki

Po zainstalowaniu i włączeniu wtyczki, przejdź do zakładki General w opcjach wtyczki. W polu Google Tag Manager ID wklejasz wygenerowany identyfikator z usługi GTM, który otrzymasz po utworzeniu konta na stronie tagmanager.google.com.

Wtyczka ma znacznie więcej funkcjonalności, które możesz poznać w dokumentacji WordPressa.

Instalacja GTM w pliku php.

Znacznie prostszym sposobem na instalację GTM jest manipulowanie plikiem header.php.

Wystarczy w panelu administracyjnym WordPressa wejść kolejno: Wygląd >> Edytor >> header.php, aby z ominięciem klienta FTP edytować powyższy plik.

W sekcji head pliku wystarczy wkleić wygenerowany kod GTM, by móc używać Google Tag Managera na swojej stronie.

Przykłady tagów na stronie przy użyciu GTM

Poniżej przedstawię kilka najczęstszych kodów wykorzystywanych do zliczania konwersji, danych o zangażowaniu użytkowników, przy użyciu Google Tag Menadżera.

Śledzenie połączeń telefonicznych

Skrypt śledzący uruchomimy przy pomocy narzędzia GTM, a następnie zintegrujemy go z usługą GA, aby w niej móc śledzić połączenia telefoniczne jako konwersje.

Konfiguracja tagu w GTM – pierwsza część:

  1. Tworzymy zmienną: wybieramy opcję Zmienna warstwy danych. W pierwszym polu wpisujemy gtm.element, w drugim zaznaczamy opcję Wersja 2
  2. Wybieramy usługę Google Analytics – Universal Analytics
  3. Uzupełniamy obowiązkowo: Typ śledzenia: zdarzenie, Kategoria, Działanie, Ustawienia Google Analytics
  4. Ustawiamy regułę tylko linki, a w niej zaznaczamy opcję: niektóre kliknięcia linków, jako warunek ustawiamy Twoja zmienna zawiera: tel lub twój numer telefonu – do wyboru.
  5. Włączamy tryb podglądu i sprawdzamy na naszej stronie, czy kod odpala się po naciśnięciu numeru telefonu lub ikonki telefonicznej na stronie.
  6. Publikujemy nowy tag w narzędziu GTM

Konfiguracja w GA – druga część:

  1. W sekcji administracja tworzymy nowy cel
  2. Konfiguracja celu: zaznaczamy niestandardowy
  3. Opis celu: zdarzenie
  4. Szczegóły celu: przepisujemy do pól kategorie i działanie wartości takie same jak w tagu tworzonym GTM
  5. Następnie testujemy na żywo w GA tag śledzący

Śledzenie wysłanych formularzy, subskrypcji Newslettera

Poniższy przykład przedstawia śledzenie wysłanych formularzy, i subskrypcji newslettera dynamicznie generujących podziękowanie po prawidłowym wypełnieniu wszystkich wymaganych pól.

  1. Rozpoczynamy od ściągnięcia pliku Luna Metrics na tej stronie
  2. Instalujemy nasz nowy kontener przechodząc do Administracja >> Import Kontenerów
  3. Następnie importujemy plik kontenera
  4. Wybieramy nasz istniejący obszar roboczy
  5. Zaznaczamy opcję importowanie Scal oraz „Zmień nazwy sprzecznych tagów, reguł i zmiennych”.
  6. Zaczniemy od definiowania zmiennej. Aby to zrobić, przechodzimy do zmiennych:
    – tworzymy nową zmienną
    – wybieramy opcję Element DOM
    – zaznaczamy metodę wyboru: selektor albo ID
    – wpisujemy selektor elementu
  7. Wybieramy usługę Google Analytics – Universal Analytics
  8. Uzupełniamy obowiązkowo: Typ śledzenia: zdarzenie, Kategoria, Działanie, Ustawienia Google Analytics
  9. Ustawiamy regułę: wybieramy zdarzenie niestandardowe, uzupełniamy nazwę zdarzenia, zaznaczamy opcję warunku niektóre zdarzenia niestandardowe
  10. Tworzymy warunek: wybieramy naszą zmienną, zaznaczamy opcję zawiera, a w okienku obok wpisujemy treść wiadomości, która wyświetla się dynamicznie po wysłaniu formularza.

Jeśli chcemy śledzić wysyłkę newslettera jako konwersję w Google Analytics, powtarzamy dokładnie ten sam proces, jak w przypadku śledzenia połączeń telefonicznych.

Podsumowanie

Google Tag Manager to znakomite narzędzie dla Marketingowców. Warto się z nim zaznajomić, bo oprócz wspomnianych w artykule tagów – można za jego pomocą instalować wiele narzędzi takich jak: Google Analytics, Google Optimize, Hotjar, Newsletter FreshMail i wiele innych.

Jest również idealnym narzędziem, które w prosty sposób pomoże specjalistom od marketingu internetowego w aspektach związanych z technicznym SEO.

 

Kategorie: Pomocne

1 Komentarz

Janusz Kamiński · Grudzień 24, 2018 o 10:46 am

Bardzo ciekawy temat! Dzięki za wyświetlenie tematu. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *