Narzędzia SEO do audytu stron internetowych można podzielić na trzy kategorie: płatne, częściowo płatne, darmowe. Najczęściej korzystam z tych drugich i trzecich, dlatego w swoim raporcie przedstawię ich najwięcej. Skupię się na narzędziach, których najczęściej używam do monitorowania kondycji witryny. Sposób ich użycia jest bardzo prosty, ale niekoniecznie dane, które pokazują, mogą być dla Ciebie zrozumiałe. Nie przejmuj się tym! Po przeczytaniu tego artykułu powinieneś wiedzieć, co one oznaczają i jak je interpretować.

Wahania pozycji strony www w wyszukiwarce, to „normalna” sytuacja w przypadku świeżo zakupionej domeny. Niskie pozycje utrzymują się dłuższy czas? Czas zrobić audyt strony, by móc dowiedzieć się co jej dolega. Poznaj narzędzia SEO, które pomogą Ci w tym celu. Przegląd narzędzi SEO do audytu stron internetowym prześledzimy, sprawdzając przy okazji kondycję serwisu SEOwiedzący.pl. Do dzieła!

SEOLiner – znajdź duplikację treści na swojej stronie

SEOLiner – narzędzie do analizy contentu witryny. SEOLiner analizuję stronę pod kątem wewnętrznej duplikacji strony. W copyrightingu online chodzi o to, aby pisać jak najwięcej unikalnego contentu. Powtarzanie się i cytowanie własnego siebie jest dozwolone, ale w ograniczonej ilości. SEOLiner idealnie weryfikuję unikalność contentu tekstowego.

SEOliner, raport unikalności tekstu

Wystarczy w okienku wpisać adres domeny i SEOLiner przedstawi następujące dane:

Strony:

  • wszystkie strony
  • strony z przekierowaniem 301
  • strony z tagiem noindex
  • strony nofollow

Duplikacja treści:

  • duplikacja treści
  • zwykła treść
  • unikalny tekst

Porównanie z innymi stronami biorącymi udział w raporcie

  • Średnia waga tekstu: raport zwraca wiadomość, że średnia waga tekstu dla strony, to 37 KB. Mediana dla wszystkich stron biorących udział do tej pory w raporcie, to 54 KB. Tekst na mojej stronie, jeżeli chodzi o objętość, jest większy od 31% stron internetowych biorących udział w teście.
  • Średni czas ładowania tekstu: dla mojej strony wynosi 417 ms. Średnia dla wszystkich biorących udział w teście, to 791 ms. Tylko 23% pozostałych stron miało lepszy wynik od SEOwiedzącego
  • Ilość słów na stronę: wynosi średnio 975 słów. Jest to wynik lepszy niż 75% stron internetowych biorących udział w raporcie SiteLiner. 
  • HTML Ratio – stosunek treści do ilości kodu HTML. Im większy tym lepiej. Strona SEOwiedzący.pl ma go na poziomie 17%. To bardzo dobry wynik!
  • Duplikacja treści: raport zwraca informację, że strona zawiera zaledwie 6% duplikowanej wewnętrznie treści. Mediana dla wszystkich stron wynosi 15%. Zaledwie 23% stron miała poziom duplikacji wewnętrznej niższy od mojej strony.
  • Zwykła treść: zwykła treść (nie duplikacja) dla mojej strony wynosi 20%. Dla porównania średnia dla pozostałych to 38%. Tylko 19% stron ma mniejszy wskaźnik zwykłej treści (common content)
  • Unikalne teksty: stanowią aż 74% całej witryny. To bardzo dobry wynik!

PageWeight – naucz się jak zwiększać prędkość ładowania Twojej strony

PageWeight – idealne narzędzie online do analizy optymalizacji zdjęć na stronie. PageWeight podpowiada, które zdjęcia wymagają poprawy oraz ile maksymalnie powinny mniej ważyć.

PageWeight pokazuje, że główna strona SEOwiedzacy.pl łącznie waży 1.83 MB, same zdjęcia ważą 1.22 MB i stanowią 67% całej strony, oraz że można zaoszczędzić 75% wagi strony uszczuplając ją o 900KB.

Pageweight, raport obraz do optymalizacji

PageWeight wskazuję najcięższe zdjęcie i podpowiada co należy zrobić. W raporcie dla SEOwiedzacy.pl mówi, że

  • zdjęcie powinno zostać skompresowane przy użyciu takiej techniki, która pozwoli na minimalną utratę jej jakości.
  • Format zdjęcia jest niewłaściwy dla przeglądarki Firefox
  • Zdjęcie jest większe niż contener z backgroundem strony.

Ja zastosuję się do pierwszej uwagi i niebawem skorzystam z najlepszego programu PhotoFiltre7 do kompresji bestratnej zdjęć.

SEOptimer – darmowe narzędzie do tworzenia audytu stron internetowych

SEOptimer, darmowe narzędzie, ale to nie jedyna zaleta SEOptimer. Oprócz szerokiego zakresu danych jakie można uzyskać w wersji darmowej, SEOptimer bardzo klarownie, krok po kroku, analizuję Twoją stronę pod kątem:

  • SEO [HTML Header, BODY Content, Keyword Consistency, Amount of Content, Image Alt Atributes, Links, Other ]
  • Użyteczności [Device Rendering, Use of Mobile Viewports, Flash used, Iframes used, Favicon, Legible Font Sizes, Tap Target Sizing]
  • Wydajności [Page Speed Info, Page Size Info, Number of Resources, JavaScript Errors, GZIP Compression, Optimize Images, Minification, W3C Validity, Deprecetad HTML, Inline Styles]
  • Sygnałów społecznościowych
  • Bezpieczeństwa

SEO

HTML Header

W tym fragmencie raportu otrzymasz informacje na temat poprawności zastosowania meta tagów w sekcji <head> dokumentu HTML. 

Na warsztat brane są dwa elementy: Title Tag oraz Meta Description Tag.

SEOptimer, optymalizacja tagów head

Z raportu przeprowadzonego na stronie SEOwiedzacy.pl wynika, że SEO jest zrobione dobrze. Meta tytuł strony oraz meta opis zawierają dozwoloną długość słów.

Body Content

W tym fragmencie raportu SEOptimer bada poprawność zastosowania tagów i zawartość strony w sekcji <body> dokumentu HTML.

Na warsztat brane są cztery elementy: Header Tags, Keyword Consistency, Amount of Content, Image Alt Atributes.

Wspomniane elementy odnoszą się kolejno do: hierarchizacji nagłówków H, optymalizacji treści pod kątem słów kluczowych, ilości treści na stronie, znaczników alt w zdjęciach.

SEOptimer wskazał jedynie braki znaczników alt w trzech zdjęciach. Teraz wiadomo, gdzie błąd należy wyeliminować. Pozostałe elementy są prawidłowo wykonane.

Links

Linki przychodzące to wciąż jeden z najważniejszych czynników rankingujących Google. Dlatego nie mogło obyć się dobrego audytu strony bez analizy profilu linków strony www.

Na warsztat brane są cztery elementy: Number of Backlings, On Page Link Struckture, Broken Links, Friendly URL-s

Według raportu SEOptimer liczba linków przychodzących na stronę (Number of Backlinks ) www.seowiedzacy.pl jest zbyt mała. Na stronie znajduje się w tej chwili (stan na 19.02.2018 rok) 40 linków (Link Structure), 20 procent z nich to linki zewnętrzne dofollow przekazujące moc pozycjonerską do linkowanych stron. W tej chwili strona nie posiada nieaktualnych podstron zwracających błąd 404 (Broken Links). SEOptimer zwraca także rzekomy brak przyjaznych adresów url (Friendly URL-s). Szczegółowy raport pokazuje konkretne adresy:

  • http://seowiedzacy.pl/darmowe-programy-graficzne-do-projektowania-stron-www-grafik-spolecznosciowych-oraz-obrobki-zdjec
  • http://seowiedzacy.pl/ceny-za-pozycjonowanie-sposoby-naliczania-oplaty-za-seo-przez-agencje-reklamowe

Uwaga! Wymienione wyżej adresy odnoszą się do artykułów w sekcji BLOG na stronie. SEOptimer zinterpretował długie adresy URL jako nieprzyjazne. Otóż ciężko się z tym raportem zgodzić, ponieważ:

  • adresy URL artykułów blogowych mogą być dłuższe niż adresy stron ofertowych, promocyjnych.
  • podstawowe kryterium, moim zdaniem, przyjaznego adresu url, to takie, żeby był on zrozumiały dla użytkowników i robotów Google.

Wnioski: z pewnością należy podejść poważnie do kwestii niewielkiej ilości linków przychodzących do strony. Tak jak wyżej wspomniałem, wyszukiwarka Google bierze pod uwagę poziom ilości linków i używa ich by ocenić autorytet strony.

W przypadku adresów URL – na razie zostawię je bez zmian.

Other

Następny etap raportu przedstawia dane dotyczące plików robots.txt, sitemap.xml oraz kodu śledzącego Google Analytics.

Raport zwraca informację o braku możliwości wykrycia pliku mapy witryny XML. Jest to o tyle dziwne, że plik ten znajduje się pod adresem seowiedzacy.pl/sitemap_index.xml.

Wnioski: Temat do sprawdzenia w najbliższym czasie.

Użyteczność

Raport użyteczności pokazuje, czy strona internetowa jest dobrze zaprojektowana pod względem usability, czyli użyteczności dla internautów. Nie będę się rozpisywał czym jest użyteczność, bo nie o tym jest ten artykuł, ale ciekawskich zachęcam do lektury na Wikipedię.

Na tym etapie na warsztat zostały wzięte: Device Rendering, Use of Mobile Viewports, Flash used, Iframes used, Favicon, Legible Font Sizes, Tap Target Sizing.

SEOptimer pokazuje na

Według raportu strona SEOwiedzący.pl prawidłowo wyświetla się na wszystkich urządzeniach (Use of Mobile Viewports).

Nie stosuję na stronie przestarzałej technologii Flash (Flash used) ani ramek iFrames (iFranes used). Strona posiada faviconkę. Faviconka to ikonka serwisu pojawiająca się w polu adresowym przeglądarki obok tytułu strony – po więcej informacji odsyłam na Wikipedię. Tekst jest czytelny na różnych urządzeniach (Legible Font Sizes).

Raport zwraca problem ze zbyt małymi przyciskami na stronie dla urządzeń mobilnych. Jest niewielkie prawdopodobieństwo, że Internauci mogą mieć problem z obsługą mojej strony na ekranie dotykowym. Należy się zatem  zastanowić, czy nie zwiększyć rozmiarów przycisków, by zapewnić użytkownikom lepszą obsługę strony na urządzeniach mobilnych. Aby mieć stuprocentową pewność, że to jest rzeczywisty problem, sprawdzić należy zaangażowanie użytkowników mobilnych w raporcie Google Analytics. Zmiana wielkości przycisków powinna być zaznaczona w opcji adnotacje, które Google Analytics umożliwia Webmasterom. Dzięki niej będziemy wiedzieć, kiedy zmiany zostały zastosowane, w późniejszym czasie będziemy się do tej daty odwoływać, aby móc porównać raport zaangażowania użytkowników z przed, jak i po zmianach.

Na koniec zaznaczę, że pod względem usability serwis SEOwiedzący.pl wygląda najlepiej. Potwierdza to jedynie tezę, że strony postawione na WordPressie są przyjazne SEO i Usability dla mobilnych urządzeń i komputerów stacjonarnych.

Wydajność

Raport wydajności sprawdza naszą stronę pod kątem jej szybkości ładowania oraz poprawności kodowania.

W tym raporcie na warsztat zostaną wzięte: Page Speed Info, Page Size Info, Number of Resources, JavaScript Errors, GZIP Compression, Optimize Images, Minification, W3C Validity, Deprecetad HTML, Inline Styles.

Page Speed Info

Według raportu strona ma problemy z wydajnością. Co prawda według Google Page Speed Insight i Pingdom Tool ten wynik jest całkiem przyzwoity, to warto postarać się o poprawienie obecnych statystyk.

Page Size Info

Strona jest dość duża, SEOptimer zaleza zmniejszenie jej rozmiaru. Chodzi przede wszystkim o zdjęcia, które znajdują się na stronie. Ważna zasada w tej kwestii to zachowanie proporcji jakość >> waga zdjęcia. Należy pamiętać, że użytkownicy renderują strony i kupują oczami. Z pewnością nikt nie będzie chciał kupić produktu / skorzystać z usługi na stronie, która ma kiepskiej jakości zdjęcia.

SEOptimer rozmiar stronySEOptimer, użyte technologie rozkład procentowy

Number of Resources

Ten raport wyświetla liczbę plików z serwerów sieci Web potrzebnych do załadowania strony. Im więcej plików, tym dłuższy czas oczekiwania serwera. Raport ten z pewnością przyda się, jeśli Twoja strona cierpi na długi czas wczytywania strony. Dobrym pomysłem w takich przypadkach jest usunięcie zbędnych plików lub konsolidacja skryptów w jednym dokumencie.

SEOptimer, liczba plików źródłowych

 

Java Script Errors

Brak błędów

Gzip Compression

Raport nie potrafi zidentyfikować kompresji GZIP na mojej stronie. Jest to o tyle dziwne, że zastosowałem ją w pliku htaccess. Być może raport się myli albo ja popełniłem gdzieś błąd. W każdym razie należy to sprawdzić. Kompresja GZIP może zmniejszyć znacznie rozmiar strony i znacząco przyspieszyć jej ładowanie.

Optimize Images

O to lista niektórych zdjęć, które według raportu powinny zostać skompresowane.

  • http://seowiedzacy.pl/wp-content/uploads/2017/12/background.jpg
  • http://seowiedzacy.pl/wp-content/uploads/2018/01/cropped-seo-wiedzacy-logo-transparent.png
  • http://seowiedzacy.pl/wp-content/uploads/2017/11/mascoty-logo-300×300.png
  • https://scontent-atl3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/p200x200/28167241_177357962991547_996403753501401026_n.png?oh=0effd798708a92b0d125078cdf4b0a75&oe=5B063FFD
  • http://seowiedzacy.pl/wp-content/uploads/2017/11/icube-logo.png

Minification

Wszystkie pliki JavaScript i CSS są zminimalizowane.

W3C Validity 

Raport zwraca 3 błędy i 4 ostrzeżenia odnośnie walidacji W3C. Błędy dotyczą braku zgodności z nowoczesnymi standardami kodowania. Stosowanie nowoczesnych standardów zwiększa prawdopodobieństwo poprawnego renderowania strony dla nowszych wersji przeglądarek internetowych. 

Deprecated HTML

Czasami stosuje w tekstach podkreślenie tagiem <u>. Według raportu ten tag jest już przestarzałym znacznikiem HTML i nie jest już obsługiwany w nowoczesnych przeglądarkach internetowych. Zaleca się jego usunięcie, ponieważ mogą powodować problemy z wyświetlaniem strony.

Inline Style

Raport zwraca mi uwagę, że na swojej stronie czasami stosuję style CSS wewnątrz dokumentu HTML. Taki sposób stylowania jest starszą techniką kodowania, która według raportu obniża wydajność ładowania strony i powoduje niepotrzebne komplikacje w kodzie HTML. 

Sygnały Społecznościowe

Sygnały społecznościowe, czyli ilość lajków, folowersów, udostępnień treści użytkowników za pośrednictwem kanałów społecznościowych Facebook, Google+, Twitter, Instagram i wielu innych, jest obecnie czynnikiem rankingowych w ustalaniu pozycji SERP-ów w Google. W raporcie oczywiście pojawił się komunikat, że SEOwiedzący nie ma silnej renomy w mediach społecznościowych. No cóż na renomę pracuje się lata, a strona SEOwiedzący jest świeżym projektem. Ale wszystko w swoim czasie!

Bezpieczeństwo

W kwestii bezpieczeństwa raport zwraca informację, że powinienem nad tym popracować. Oczywiście chodzi o brak certyfikatu SSL. Ostatnio w swoim artykule o Trendach SEO na rok 2018 pominąłem kwestię certyfikatu SSL sugerując w ten sposób, że nie jest obecnie najważniejszym czynnikiem rankingowym w Google. Jednak może się to zmienić, dlatego dla pewności zaimplementuję go i dokonam właściwego przekierowania 301 w pliku htaccess. 

Google Speed Test

Google Speed Test Insight, to bardzo ciekawe narzędzie SEO od samego Google, zwracające bardzo cenne informacje o wydjaności strony pod względem optymalizacji informatycznej, prędkości ładowania stron, poprawności implementacji nowoczesnych zasad kodowania.

Google Page Speed, test szybkości strony

 

Jak pokazuje powyższy obrazek, obecna sytuacja jest dobra, zarówno na komputery, jak i komórki. Z działań, które jako SEO Specjaliści możemy wykonać, bez konieczności znajomości języków programowania Front-End,  to optymalizacja obrazów. 

Google Structured Data Testing Tool

Google Structured Data Testing Tool to narzędzie do testowania uporządkowanych danych, w którym dowiesz się o ewentualnych błędach podczas implementacji Rich Snippets. 

Dane strukturalne, artykuł seo trendy 2018

 

W raporcie strony SEOwiedzący, Google zwraca jeden błąd zdjęcia logo o nieprawidłowych wymiarach. Problem jest marginalny więc na razie zostawiam sprawę w spokoju. Są ważniejsze rzeczy do zrobienia…

Podsumowanie

Narzędzia do audytu SEO stron internetowych, to niezbędny asortyment każdego SEO specjalisty. Jeśli zaczynasz pracę w tym kierunku lub chcesz na własny użytek zobaczyć, co dzieje się pod maską Twojej strony internetowej, myślę, że to lektura dla Ciebie! Na koniec chciałem dodać, że narzędzi do audytu stron pod kątem SEO, jest znacznie więcej. Moim zamysłem było jednak nie wymienienie wszystkich, a możliwe najbardziej szczegółowe opisanie wymienionych w tym artykule.  

Jakich Twoim zdaniem zabrakło narzędzi, które warto byłoby omówić w tym artykule? Podziel się swoją opinią w polu na komentarze.

Kategorie: SEO

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *