Analiza zachowania odbiorców w Google Analytics, to jedna z rzeczy, które musi wykonywać SEO specjalista w ramach swoich obowiązków w pracy lub we własnej firmie. Chcesz wiedzieć jak czytać dane, które daje GA pod kątem UX i pozycjonowania w wyszukiwarkach? Z tego artykułu dowiesz się, jak należy podchodzić do tematu zachowań klientów na stronie internetowej w świecie SEO.

Współczynnik odrzuceń

Współczynnik odrzuceń, Google Analytics domyślnie zalicza zachowanie użytkownika jako odrzucenie, gdy Twój klient nie dokonuje żadnej akcji na stronie internetowej. Jednak samodzielnie możesz przedefiniować to pojęcie w zaawansowanych ustawieniach Google Analytics.

Raport Google Analytics, strona wejścia współczynnik odrzuceń

Jak widać na powyższym obrazku, wśród najbardziej poczytnych artykułów, tylko strona główna ma względnie niski współczynnik odrzuceń. Nie przeszkadza to pozostałym artykułom osiągać wysokie pozycje w Google.

Jak należy rozumieć współczynnik odrzuceń

Zależy to od tego, w jakim miejscu na stronie internetowej ląduje klient z wyszukiwarki. Jeśli strona główna jest stroną wejścia klientów, wysoki współczynnik odrzuceń powinien dać do myślenia, że jest coś nie tak.

Strona główna bowiem nie jest stroną docelową, tylko pierwszym etapem na drodze do odnalezienia poszukiwanych treści.
Interpretuj to tak: niech wzbudzi Twoje zainteresowanie sytuacja, w której klient nie wykonał żadnej akcji, będąc na podstronie przejściowej (kategoria sklepu online),  która jest tylko platformą linkującą do strony docelowej, np karty produktu.

Jak należy interpretować współczynnik odrzuceń na stronach docelowych

Załóżmy, że Twój klient trafia na stronę docelową z wyszukiwarki Google. Może to być zarówno karta produktu w sklepie internetowym, jak i artykuł poświęcony, np. Google Analytics.
Czy brak akcji na tej podstronie należy traktować negatywnie? Otóż nie! W przypadku artykułów blogowych 90% użytkowników po przeczytaniu go nie dokonuje żadnej akcji. Odsetek klientów lądujący na karcie produktu w sklepie internetowym, za pierwszym razem dokonujący akcji (zakup produktu ) to również niewielki procent.

Jeśli GA na Twoim koncie ma domyślne ustawienia, co do interpretacji współczynnika odrzuceń, w przypadku stron docelowych zwracaj uwagę na średni czas trwania sesji dla podstron docelowych. Jeśli jest on relatywnie krótki, oznacza to, że klienci nie są zainteresowani treściami na stronie – wówczas jest to poważny sygnał, że trzeba nad nimi popracować.

Średni czas trwania sesji

Średni czas trwania sesji, to kolejny ważny element w układance SEO. Wskazuje on bowiem poziom zainteresowania userów Twoimi treściami. Gdy jest on na relatywnie niskim poziomie, prawdopodobnie treści, na które trafia użytkownik, nie są przedmiotem jego zainteresowania.

Jeśli słabej jakości ruch pochodzi, np. z organicznych linków Google, prawdopodobnie dobrze wykonana SEO optymalizacja strony nie współgra z dobrym Content Marketingiem. Jeśli słabej jakości ruch pochodzi z Referrali, być może linki, które prowadzą do strony internetowej są zwykłym spamem.

Takich przykładów można mnożyć. Najważniejsze, żeby wiedzieć, że dla celów marketingowych i SEO dobrze jest potrafić na dłużej skupić uwagę użytkownika na treściach reklamowych przekazywanych za pośrednictwem strony internetowej.

Strony / Sesja

Jest to innymi słowy średnia głębokość strony, czyli średnia liczba stron wyświetlonych podczas jednej sesji.

Poziom zaangażowania klientów w odkrywaniu zakamarków strony internetowej jest bardzo ważnym elementem User Experience. Jeśli internauci nie są zainteresowani klikaniem buttonów, linków odsyłających głębiej do zasobów witryny internetowej, może to się odbić negatywnie na kondycji Twojej strony w SERP-ach.

Jak należy interpretować raport  Strony / Sesja?

W bardzo podobny sposób, jak w przypadku raportu dotyczącego współczynnika odrzuceń. Teoretycznie najwięcej userów ląduje na Stronę Główną serwisu internetowego, zaraz potem powinny plasować się kategorie produktów/usług strony www – jednak są to jedynie podstrony przejściowe, będące platformą linkującą do stron docelowych, np. kart produktów lub artykułów.  Zatem musisz głębiej pochylić się nad problemem niskiego wskaźnika Strony / Sesja strony głównej, natomiast w przypadku strony docelowej, problemem będzie raczej niski czas trwania sesji.

Nowi, a powracający użytkownicy

Reklama internetowa, to działania mające na celu docieranie do nowych klientów, jednak z pewnością wiesz, jak ważni są klienci, którzy regularnie kupują towary w Twoim sklepie.
W pozycjonowaniu stron zasada jest podobna, powracający użytkownicy stanowią bowiem dowód na wysoki kredyt zaufania wobec Ciebie ze strony klientów. Jest to jeden ze wskaźników Google do oceny poziomu wiarygodności domeny internetowej.  Jeśli  stali klienci trafiają do Ciebie wpisując nazwę firmy w wyszukiwarkę Google – tego typu sygnały brandowe stanowią dla Google jasny sygnał o renomie Twojej firmy w Internecie. Możesz sprawdzić przy pomocy Google Search Console, jaki procent użytkowników znajduje Cię po wpisaniu nazwy firmy jako słowa kluczowego. Szerzej o tym zagadnieniu będę pisał później. Na tym etapie zapamiętaj, że stali klienci to złoto dla każdego biznesu zarówno online jak i offline. 

Raport Google Analytics - nowi, a powracający użytkownicy

Jak widać na powyższym obrazku powracający użytkownicy stanowią ok. 25% wszystkich userów.

Jak interpretować duży procent ruchu od powracających użytkowników?

Mam nadzieję, że w swoim biznesie będziesz starał się o pozyskanie jak największego grona stałych klientów. Stanowią bowiem oni nie tylko stały dochód firmy, ale także „pracują” na pozyskanie nowych klientów. W biznesie tradycyjnym stały klient może Cię polecić swemu znajomemu, w pozycjonowaniu stron stali powodują wzrost pozycji w SERP-ach i większe możliwości dotarcia do nowych klientów za pośrednictwem wyszukiwarki Google. Sprawdź w raporcie Google Analytics raport Odbiorcy > Zachowanie > Nowi, a powracający – jeśli powracających użytkowników jest w granicach 30% to możesz być z siebie dumny.

Kanały

W Google Analytics dzielimy ruch na kilka podstawowych kanałów, które wymienię poniżej. Raport na ten temat znajdziesz w Pozyskiwanie > Cały ruch > Kanały

Organic Search: wejścia z wyszukiwarek internetowych Google, Bing, Yahoo i inne.

Direct: wejścia bezpośrednie naliczane po wpisaniu w przeglądarkę internetową nazwy domeny www.

Referral: wejścia z kliknięć w linki zewnętrzne umieszczone w różnych miejscach w Internecie.

Social: ruch pochodzący z mediów społecznościowych Facebook, Youtube, Google+, Twitter.

Moim zdaniem najcenniejszy z wyżej wymienionych jest Direct. Stanowi bowiem wskaźnik mocy i rozpoznawalności brandu. Jeśli Twoje SEO jest na dobrym poziomie, ilość bezpośrednich wejść na stronę i inne sygnały brandowe zaowocują większym zaufaniem/autorytetem do domeny internetowej od Google , co przełoży się na lepsze pozycje w SERP-ach.

Google Analytics Kanały

Największy ruch pochodzi z wyszukiwarek

Podsumowanie

Z zachowania użytkowników można wywnioskować poziom wrażeń i zadowolenia z oglądania Twojej strony internetowej (User Experience). Z racji tego, że User Experience, to jeden z kluczowych czynników w układance SEO, analizuj i śledź ruch strony internetowej oraz zachowania użytkowników. Jeśli nie możesz osiągnąć wyższych pozycji SEO – sprawdź dane zachowań w GA osób trafiających na stronę internetową. Poprawiaj swoje Landing Page pod kątem UX i Designu i Content Marketingu, a osiągniesz szczyty w SERP-ach.

Kategorie: SEO

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *