O to artykuł, który powstał dla tych którzy zadają pytanie – od czego zacząć pozycjonowanie strony na WordPressie? Pozycjonowanie strony internetowej na WordPressie to bardzo przyjemne zadanie. Wspierani przez programistów tworzących wspaniałe wtyczki, możemy samodzielnie dokonać cudów optymalizacyjnych SEO. A więc zaczynajmy!

Czytanie widoczności dla wyszukiwarek

Skoro piszę od czego zacząć pozycjonowanie strony na WordPressie, to proponuję upewnić się, że czy jest ona widoczna w indeksie Google. Można to sprawdzić w Ustawienia >> Czytanie. Tam proszę o upewnienie się, czy jest odhaczona opcja „Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny”.

Yoast SEO – wtyczka do ustawiania meta danych

Yoast SEO – tutaj zaskoczenia nie ma. Podstawą SEO na WordPressie jest ta wtyczka, lub jej największy konkurent, czyli wtyczka All in One SEO.

Instalacja wtyczki, to drugi krok, który powinieneś wykonać. Oferuje ona bardzo ciekawe możliwości optymalizacji strony pod kątem meta danych. 

Lista rzeczy które możesz ustawić dzięki wtyczce:

  • Tytuł SEO
  • Meta Opis
  • Słowa kluczowe w tagu keywords
  • Ustawienia follow i nofollow dla robotów
  • Całą nawigację breadcrump + tytuł końcowy dla okruszków*
  • Kanoniczny URL
  • Treść tytułu i opisu artykułów, gdy ktoś udostępni je w mediach społecznościowych takich jak: Facebook i Twitter

*Nawigację breadcrump ustawiasz w pliku header.php, single.php lub page.php wklejając kod:

<?php
if ( function_exists('yoast_breadcrumb') ) {
yoast_breadcrumb( '<p id="breadcrumbs">','</p>' );
}
?>

lub robiąc to manualnie w treści artykułu wklejając shortcode wpseo_breadcrumb
(w kwadratowych nawiasach […])

Dla pełnej kontroli adresów url, polecam instalację wtyczki Custom PermaLink. Podczas tworzenia ścieżki okruszkowej, WordPress domyślnie będzie dodawał do adresu url kolejne zagnieżdzenia, np. www.domena.pl/kategoria/wpis

Dzięki wtyczce permalink możemy ustawić niezależny adres url, np. www.domena.pl/wpis

Darmowy certyfikat SSL, czyli HTTPS w naszym adresie

Aby uzyskać darmowy certyfikat SSL posłużymy się usługą CloudFlare

  1. Załóż konto, a następnie zaloguj się na stronie cloudflare.com
    1. Dodaj do stworzonego konta swoją domenę
    2. Zmień adresy DNS u usługodawcy, na te które wskazuje CloudFlare w zakładce DNS
    3. Na koncie CloudFlare w zakładce CRYPTO włącz opcje Always Use HTTPS, Opportunistic Encryption oraz Onion Routing
    4. Upewnij się że SSL jest aktywny i ustawiony na Flexible
    5. W zakładce Page Rules ustaw opcję Always Use HTTPS if the URL matches nazwaTwojejDomeny .pl
  2. W panelu administracyjnym strony WordPress, zainstaluj i uruchom wtyczkę CloudFlare Flexible SSL
  3. Aby szybko usunąć problem linków bez https ( np. grafiki ), zainstaluj i uruchom wtyczkę SSL Insecure Content Fixer

Od teraz możesz cieszyć się certyfikatem SSL na stronie WordPress.

Przekierowania Redirect 301 

Przekierowania 301, to rzecz ważna, nie tylko dla strony pozycjonowanej na WordPressie, ale dla każdej witryny. Musisz wiedzieć, że jeśli decydujesz się zmieniać adresy url i zależy Ci na SEO, to musisz o tym informować wyszukiwarki. Przekierowanie to nic innego, jak przekazanie mocy SEO z adresu nieistniejącego na istniejący. Przekierowania również są dobrym sposobem na radzenie sobie z błędami 404. Pamiętaj, że im więcej takich błędów posiadasz, tym mniejszym cieszysz się autorytetem w rankingu Google. 

Chcesz wiedzieć w jaki sposób robić przekierowania na WordPressie? Przeczytaj mój artykuł pod tytułem – Przekierowania 301 na stronach zasilanych przez WordPress

Dane strukturalne

Implementacja danych strukturalnych na stronie to dość skomplikowane zadanie dla Webmasterów, ale z pomocą wtyczki WP SEO Structured Data Schema bez problemu ustawisz dane strukturalne dla:

  • Organizacji
  • Lokalnej firmy
  • Atykułów blogowych
  • Aktualności na stronie
  • Wydarzeń
  • Produktów sklepu internetowego
  • Recenzji
  • Wideo
  • Restauracji

W wersji płatnej Pro jest jeszcze więcej możliwości. Sprawdź w repozytorium WordPress, czy warto skorzystać z płatnego rozszerzenia.

Czym są dane strukturalne?

Dane sktrukturalne poprawiają semantykę kodu strony oraz dają możliwość wyświetlania dodatkowych informacji o treściach na stronie bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.

Mogą to być na przykład:

  • oceny gwiazdkowe
  • nawigacja okruszkowa
  • wydarzenia
  • wideo

W ten sposób wyróżniasz się na tle konkurencji oraz masz szansę zwiększyć swój CTR ( współczynnik klikalności ).

Dane strukturalne dzielą się na trzy formaty:

  • Mikrodane wbudowane w kod HTML
  • RFD wbudowane w kod HTML
  • JSON-LD oparte na kodzie Java Script

Wtyczka stosuje format JSON, który jest polecany dla WordPressa. Po wprowadzeniu danych i zapisaniu zmian w kodzie strony powinieneś zobaczyć następujący zapis.

<script type="application/ld+json">{
"@context": "http://schema.org",
"@type": "BlogPosting",
"headline": "Tytuł artykułu",
"mainEntityOfPage": {
"@type": "WebPage",
"@id": "domena.pl/link-do-artykułu"
},
"author": {
"@type": "Person",
"name": "Imię autora artykułu"
},
"image": {
"@type": "ImageObject",
"url": "zdjęcie header dla artykułu ",
"height": 1080,
"width": 1920
},
"datePublished": "data publikacji artylułu",
"dateModified": "data modyfikacji",
"publisher": {
"@type": "Organization",
"name": "nazwa firmy/organizacji/strony",
"logo": {
"@type": "ImageObject",
"url": "zdjęcie logo firmy/organizacji/strony",
"height": 500,
"width": 500
}
},
"description": "Krótki opis artykułu",
"articleBody": "Główna treść artykułu"
}</script>

Przed odhaczeniem wykonanego zadania upewnij się, czy dane zostały zaimplementowane poprawnie. Możesz to zrobić przy użyciu narzędzia do testowania uporządkowanych danych.

Optymalizacja Google Page Speed Insight

Skrócenie czasu odpowiedzi serwera – aby to zrobić, zaintaluj wtyczkę WP Super Cache i nadaj jej odpowiednie ustawienia. Aby włączyć działanie wtyczki w zakładce Easy ustaw Caching na Caching On. Przetestuj działanie wtyczki klikając przycisk Tect Cache.

Z rekomendowanych opcji w zakładce Advanced zaznacz:

  • Don’t cache pages for known users(Recommended)
  • Compress pages so they’re served more quickly to visitors. (Recommended)
  • Cache rebuild. Serve a supercache file to anonymous users while a new file is being generated. (Recommended)
  • 304 Not Modified browser caching. Indicate when a page has not been modified since it was last requested. (Recommended)
  • Mobile device support.
  • Clear all cache files when a post or page is published or updated.
  •  List the newest cached pages on this page.

W bloku Expiry Time & Garbage Collection, ustaw Cache Timeout na 3600 sekund oraz Timer na 1800 sekund. W zakładce CDN włącz opcję Enable CDN Support, dzięki której zoptymalizujesz działanie zewnętrznych bilbiotek, np. JQuery.

W zakładce Preload zaznacz opcje: Preload mode oraz Preload tags. Ustaw odświeżanie załadowanych plików co 30 minut (rekomendowane).  Opcja preload powinna wyświetlać szybciej strony nowym użytkownikom.


Nadaj priorytet widocznej treści – w tym celu pomoże wtyczka Autooptimize i jej rozszerzenie o nazwie CriticalCSS. Po instalacji zaznacz opcję Włączyć CSS w treści strony i opóźnić jego ładowanie, w nowym polu, wklej kod css, który wygeneruje narzędzie Critical Path CSS Generator.

W narzędziu wklejasz adres swojej strony w zakładce URL oraz kod css z pliku style.css w zakładce FULL CSS. Wciskasz button Create Critical Path CSS i kopiujesz kod, który zostanie wygenerowany w zakładce CRITICAL PATH CSS. Ten trick powinien również rozwiązać problem z blokującym renderowanie kodem CSS i JS.

Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz w obszernym artykule na blogu WPZEN.

Przyśpieszone strony mobilne AMP

Bardzo ciekawym rozwiązaniem, które znacząco poprawi raport Google Speep Insight jest zaimplementowanie wersji strony AMP dla mobilnych urządzeń. Na WordPressie implementacja tego rozwiązania jest szalenie prosta przy pomocy wtyczki AMP for WP.

Strona AMP - raport PAgeSpeed Insight

Minifikacja kodu HTML, CSS i JavaScript

Czym jest minifikacja kodu? W praktyce jest to usuwanie zbędnych spacji w kodzie, dzięki czemu kod jest „szczuplejszy”. Kod po minifikacji staje się mniej przejrzysty, natomiast jego „wyszczuplenie” powoduje oszczędność miejsca na serwerze. Aby dokonać minifikacji kodu, wystarczy zainstalować wtyczkę Autooptimize i zaznaczyć opcje optymalizacji kolejno kodu HTML, JavaScript i CSS. Wtyczka wykonana całą robotę za nas.

Bezpośrednie odnośniki – ustawienia

W tym ustawieniu zadbasz o to w jaki sposób będą wyglądały Twoje adresy url.
WordPress oferuje kilka podstawowych ustawień:

  1. Prosty: http://seowiedzacy.pl/?p=123
  2. Dzień i nazwa: http://seowiedzacy.pl/2018/10/25/przykladowy-wpis/
  3. Miesiąc i nazwa: http://seowiedzacy.pl/2018/10/przykladowy-wpis/
  4. Liczbowy: http://seowiedzacy.pl/archiwa/123
  5. Nazwa wpisu: http://seowiedzacy.pl/przykladowy-wpis/
  6. Własny format: http://seowiedzacy.pl/%postname%/

    Najbardziej przyjazny według mnie i najkrótszy url będzie jeśli zaznaczysz opcję numer 5. Zawsze tak robię, dlatego moje adresy wyglądają tak:

    https://seowiedzacy.pl/pozycjonowanie-lokalne/
    https://seowiedzacy.pl/pozycjonowanie-szerokie/
    https://seowiedzacy.pl/pozycjonowanie-globalne/

    Podsumowanie

    Strona WordPress to strona jak każda inna, dlatego zasady pozycjonowania są wspólne. Oprócz wyżej wymienionych rzeczy musisz:

    • zdobywać odnośniki z zewnętrznych źródeł linkowania
    • dbać o dobrze skompresowane zdjęcia oraz ich optymalizację: title i alty
    • stosować w linkach zewnętrznych atrybuty: nofollow, blank, itd
    • dbać o swój content i jego optymalizację

    WordPress wtyczkami stoi, dlatego powinieneś wiedzieć, z jakich koniecznie musisz korzystać. Dowiesz się tego z artykułu pod tytułem: 6 najlepszych wtyczek WordPress do konfiguracji strony i optymalizacji SEO. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić z wtyczkami. Im więcej potrafisz bez użycia wtyczek, tym lepiej dla kondycji Twojego WordPressa. Moim zdaniem magiczna liczba, której nie powinieneś przekraczać to 20 wtyczek na jedną stronę.

    Mam nadzieję, że atykuł będzie pomocny dla moich czytelników. Jeśli masz jakieś pytania – śmiało zadaj je poniżej.

     

    Kategorie: SEOWordpress

    2 Opinie

    Jarek · Grudzień 2, 2018 o 7:15 pm

    Pytanko, co oznacza „nawigacja breadcrump + tytuł końcowy dla okruszków?”. Mam też pytanie czy lokalizacja domeny wpływa na jej pozycjonowanie? Jednym słowem czy mając stronę w języku polskim, skierowaną do polskich użytkowników ma znaczenie czy będzie to .pl/com.pl/com itp?

    Damian Żurawski · Grudzień 4, 2018 o 6:08 pm

    Przykładowa nawigacja breadcrump znajduje się pod tytułem głównym każdego artykułu na moim blogu.

    Tytuł końcowy najprościej wytłumaczyć na przykładzie:
    Strona Główna >> Blog >> WordPress >> Tytuł końcowy dla okruszków*

    *Czyli tytuł w nawigacji breadcrump dla strony na której aktualnie znajduje się czytelnik. Przy pomocy wtyczki Yoast SEO możesz ustawić dowolny tytuł końcowy, jaki sobie wymyślisz. Domyślnie WordPress ustawia końcowe tytuły zgodnie z tytułem artykułu.

    Co do ostatniego pytania, uważam że najlepsza domena dla polskiego Google, to z rozszerzeniem .pl. Polecam przed wyborem domeny sprawdzić ręcznie TOP10 na najpopularniejszą frazę w branży i przeanalizować konkurencję – analiza odpowie najlepiej na Twoje pytanie.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *